Wednesday, April 01, 2009

Khaled Abdu, prisbelönt journalist från Eritrea, svarade på läsarnas frågor om hans hemland.

Publicerat 2009-03-31 10:40



Sam: Hej Khaled! Jag vill bara fråga om du vet om grannlandet Etiopien är annorlunda vad gäller media och frihet för media? Eller är det som i eritrea.
Khaled Abdu: Det är inte som i Eritrea. De har åtminstone oberoende tidningar och journalisterna är aktiva. Jag kan säga att det är mycket bättre i Etiopien.

Saba: Hej Abdu! Om jag ber dig först blicka bakåt och sedan framåt - bortom situationen idag. Vi vet att Dawit Isaak saknade utbildning och erfarenhet som journalist. Hade du journalistutbildning själv när du började jobba med tidningen i Eritrea? Hur många utbildade journalister fanns bland de tidningar som startade i landet 2000-2001?
Khaled Abdu: Eritrea som ett nytt land hade inte journalistisk utbuildning alls så både regeringsmedia och de oberoende journalister hade annan utbuilding men informationsministeriet hade krav för att jobba som journalist och vi fick tillåtelse att jobba som journalister.

Erik: Hej, hur funkar allt där borta?
Khaled Abdu: Erik, det är total kollaps i ekonomin och i politiken där. Varje dag tusentals lämnar landet och folk svälter så situationen har blivit värre och värre

dddd: Har han (Dawit Isaak, red:s anm) under de senaste tre åren kunnat kontakta sin familj??
Khaled Abdu: Han kontaktade familjen bara en gång när han var frisläppt.

Mårten Sjögren: Varför är Sverige tyst när vi borde agera?
Khaled Abdu: Tyst diplomati tystar alla röster. Så med tyst diplomati vi kan inte veta hur mycket är gjort. Räcker inte 8 år?

Gustaf: Hej Khaled! Skulle det kunna hjälpa Dawit Isaak om Sverige agerade mer för att lösa konflikten om Badme?
Khaled Abdu: Hej Gustaf, jag tror inte så för det är två skilda saker. Dawit är i fängelse inte på grund av gränskonflikten utan diktatorn vill behålla makten illegalt och är nöjd med "no peace no war"-situationen.

Jermia: Saba, utbildning? Det handlar om rättvisa. Menar du att outbidade journalister börsitta i fängelse?
Khaled Abdu: Jag menar inte så jag menade bara att vi hade inte journalistisk utbuildning i Eritreas högskola när vi började jobba som journalister.

Ber: Är det sant att ni journalister inte hade erfarenhet eller utbilding? Man måste ju följa landets regler.
Khaled Abdu: Vilka regler pratar du om? Om vi har inte följt reglerna då är det en rättegång som ska avgöra, inte du eller jag eller diktatorn.

Luke: Hejsan , jag undrade bara varför blev han fängslad över huvuvud taget? Om han gjort ett brott så borde han väl ändå inte bli fritagen? Men om han inte gjort något brott så borde han väl ändå inte bli fängslad ? Hur är det i Eritrea ? Infrastruktur ?
Khaled Abdu: Han är fängelsad bara för att han försökte göra vad en journalist skulle göra. Han intervujade reformister som alla andra fängslade journalister och diktatorn säger att de har spelat negativ roll med att splittra folkets opinion men det är bara falsk anklagelse<.br>
Mårten Sjögren: Hej mr.k... varför sitter David i eritreanskt fängelse?
Khaled Abdu: För att Eritrea är fel plats att jobba som journalist.

Jermia: Hej!Finns det någon stark opposition utanför Eritrea?
Khaled Abdu: Det finns en allians i Etiopien och det finns många civila organisationer som är i opposition.

Johanna: Hej, varför har det tagit så otroligt lång tid innan Sverige inser att vi kanske måste göra något drastiskt eftersom vi efter 8 år inser att de mjuka metoderna inte fungerar?
Khaled Abdu: Jag tror det är var en politisk fråga innan, nu är situationen annorlunda och ska vi ha Dawit vid liv vi måste agera nu även om det är sent.

Jake: Är all massmedia under statlig kontroll i Eritrea idag?
Khaled Abdu: Ja, vi har inga fri massmedier alls.

Jermia: Hej Igen! Varför stödjer så många eritraner i diaspora presidenten?
Khaled Abdu: De flesta har materialla intressen i Eritrea, de har investerat och de vill försvara sina intressen.

Adam Olsson: Hur kan man som regering antingen glömma bort eller mörka en svensk medborgares rättigheter i hela 8 år? Hur ska man kunna känna sig säker i en demokrati om alla inte har samma förutsättningar?
Khaled Abdu: Frågan kan skickas till politikerna men som jag ser den det är fruktansvärt att bli fängelsad i länder som Eritrea och politikerna reagerar på det här sättet.

Erik: När folk lämnar landet, var åker dem då?
Khaled Abdu: I Etiopiens flyktingläger vi har mer än 30.000 eritreaner och i Sudan mer än dubbelt. I Sverige bara vi har mer än 3.000 eritreaner som har kommit efter 2001.

Olivia: Hur är livet i fängelset där borta?
Khaled Abdu: Katastrof faktiskt. Ingen familjekontakt alls och man vet aldrig om de lever eller har redan dött.

Jermia: De oppositionella som jag har mött i Sverige e nog inte starka och har ej en gedigen agenda. Har du koll på det?
Khaled Abdu: Ja, jag själv är aktiv i den här frågan men om oppositionen inte är stark då blir diktatorns tid längre så det är ett dilemma vi måste göra nåt åt.

Jermia: Interesse? Ser de inte att folk svälter? det e de som skrämmer mig inte presidenten.
Khaled Abdu: Jag med Jermia, det är dubbelmoral också när de har deras barn här varför ska de bry sig om de som svälter i Eritrea. De flesta är själviska.

Bosse: Vaför denna kampanj för Dawit, när man inte hörde ett jota om Roland Larssons fångenskap hos FARC-gerillan? Det blev en intressant kontrast.
Khaled Abdu: Bosse, bra att Roland är fri men vi kan diskutera din fråga efter vi räddar Dawits liv som är i fara.

Jake: Tror du att ett hot om att strypa biståndet till Eritrea skulle kunna "tvinga" fram ett frisläppande av Dawit?
Khaled Abdu: Åtminstone kan det förkorta diktatorns tid vid makten. Biståndet utnyttjas för att kontrollera säkerheten och bygga nya fängelser, det är det som bekymrar mig.

Hendren Ali: Det är jag som går under namnet Mårten Sjögren... och jag undrar om du vet vad som planeras för att släppa David fri?
Khaled Abdu: Jag tror inte att det finns nån plan för att befria honom.

Yonas: Tror du diktaruren kommer lyssna på massmedierna? Tack Khaled.
Khaled Abdu: Vad som är viktigt för diktatorn är pengar så sådana påtryckningar kan på lång sikt påverka situationen i Eritrea.

Gustav: Tycker du att det är rätt att Eritra får bistånd från EU?
Khaled Abdu: Det måste vara villkorligt, annars varför ska EU ge bistånd till ett land som nekar visum till europaparlamentariker?

Carl: Hejsan Khaled jag undrar vad Dawit egentligen gjorde i Eritrea?
Khaled Abdu: Han jobbade som journalist i fel land. Att jobba som journalist i ett diktatoriskt land är fel val tror jag.

Gustav Fredrics: Har någon träffat Dawit eller har man haft någon slags kontakt med honom under fängelsetiden?
Khaled Abdu: Det är inte tillåtet att träffa andra. Även de som är i fängelse känner inte varandra för de har nummer istället för namn. Men Dawit var fri på några dagar 2005 då hade han kontakt med familjen i sverige per telefon.

Saba: Hej igen. Du har tyvärr inte svarat på min fråga om din och dina kollegers ev. utbildning och erfarenhet att driva en tidning. Jag tycker det är en central fråga om hur sakförhållandet utvecklades 2001 och det är också en viktig fråga om framtida Eritreas möjlighet till en verklig oberoende fri media, som många av oss drömmer om. Jag vill ha en ärlig svar tack.
Khaled Abdu: Hej saba, jag har själv läst på universitet i Asmara men som jag sa innan vi hade inte journalistisk utbildning på högskolan så hur ska vi kunna utbilda oss till journalister när det finns inte en sådan utbildning. Om kravet sätts då är de flesta som jobbar för regeringsmedia också lågutbildade så hur kan de bedriva deras verksamhet?

Fredrik Norén: Hur stort är det folkliga stödet för regimen i Eritrea? Finns det någon organiserad opposition?
Khaled Abdu: Stödet? Om man försvarar materiella intressen och glömmer situationen och hur människor drabbas, ska jag räkna det som en stöd? Så de är inte riktiga supportrar. Om oppositionen, ja det har vi i grannlandet Etiopien.

Ulrika Lif: Hej! I idéskriften "Det är tur att generaler inte läser barnböcker" från Barnängens världsbibliotek (2005) visas några exempel på att barnlitteraturen fungerat som en "ventil, när den kritiska vuxenlitteraturen förbjudits eller censurerats" när diktatur och förtryck varit rådande i olika delar av världen. Har du någon bild av hur det ser ut för barnlitteraturen i Eritrea i dag?
Khaled Abdu: Vi har inte mycket barnlitteratur i Eritrea. Men allt är politiserat och vi kan se ofta små barn tvingas delta i politiska manifestationer.

Mikaela: Hej igen, varför pratar man om att ta bort brödet från de fattiga, alltså stoppa biståndet...man når inte presidenten så, tvärtom ...eller hur har man tänkt? Khaled Abdu: Jag säger ofta att skicka inte pengar, skicka mat så att de fattiga kan äta men pengar kan användas för andra mål.

Roland: Varför tar inte Dawit sitt eget ansvar för sina handlingar? Kom det som en överrasking för honom att Eritrea är utan yttrandefrihet?
Khaled Abdu: Man kan inte veta vad som händer näst dag så han var ett offer.

Hasse: Hur splittrade är eritreaner i Sverige angående stöd till regimen? Finns det grupper som stödjer regimen?
Khaled Abdu: Stödjer regimen? Tror jag inte men de försvarar sina materiella intressen. De flesta har investerat där nere och vill inte riskera att utrycka sig negativt om diktatorn.

Mikaela: Varför är det så viktig att försvara en David, när man har hundra tonåriga som går miste om livet som soldater för att försvara landet?
Khaled Abdu: För att Dawit är svensk medborgare, annars jag är med och har sagt innan i Jönköpingsposten att om det sker inte regimskifte då är det hopplöst för folk där nere.

Anders: Var kommer du ifrån Abdu egentligen, nån har sagt att du är från Etiopien?
Khaled Abdu: Jag kommer från Eritrea. Om jag var etiopier jag skulle ha jobbat som journalist i Etiopien och skulle inte sitta och diskutera så hemska saker om Eritrea.

Zahra: Hi Khaled, my question is that i want to ask you if Abdu Kaled of Ministry of information does have exprience to be a journalist in Eritrea?
Khaled Abdu: Ali Abdu, he has no journalistic education.

Saba: Tack för svaret! Sverige borde då och även nu erbjuda Eritrea stöd till utbildning inom media. Jag läste här om året en tysk mediainstitution hade utbildning för eritreaner i Eritrea. Vad tycker du om det?
Khaled Abdu: Saba, om man får utbildning men är inte fri för att utryska sig då är utbildningen värdlös.

Bosse: Okej, låt mig omformulera mig: varför denna mastodontkampanj för just Dawit Isaak? Denna kampanj saknar motstycke. Hjälp mig förstå!
Khaled Abdu: Kampanjen hjälper eritreaner i helhet för det uppmärksammar hur situationen är så vi är tacksamma för kampanjen.

Johny: Regimen är minst sagt brutal vad gäller mänskliga rättigheter. Hur kan en sådan regim leva vidare utan opposition? Finns inte det någon motståndsrörelse i landet?
Khaled Abdu: Vi har tusentals i fängelse för de krävde reform men vi har opposition i grannländerna Etiopien och Sudan.

Johny: Vad tycker du om den religösa diskriminering som pågår i Eritrea? Åtskilliga kristna har fängslats och det är förbjudet att prata om evangeliet i landet då man stämplas som "pente". Vad tycker du om detta?
Khaled Abdu: Diktatorn har officiellt sagt att evangeliet eller "pente" är inte tillåten men det är inte bara "pente" utan alla religiösa är offer för regimen vill att vi ska frukta honom inte Gud. Alla som fruktar Gud mer än diktatorn offrar sig själva.

No comments: